• تماس 02188924605-14
  • نشانی خیابان جویبار، خیابان میرهادی شرقی، پلاک 4
  • ورود به پرتال

1. نظام طبقه‌بندی ملّی کالا و خدمات ایران

نظامی است که اطلاعات پایه زنجیره تأمین در حوزه کالاها و خدمات را تحت کنترل درآورده و به عناصر مختلف عرضه می‌نماید. در این نظام با استفاده از رویه‌ها، استانداردها و به ویژه ابزار خبره طبقه‌بندی و کدگذاری کالاها و خدمات، زبان مشترک و مفاهیم همسانی در سطح ملی ایجاد شده و کلیه اطلاعات اعتباری کالاها و خدمات از قبیل مراجع عرضه‌کننده، مشخصات فنی، استانداردهای ملی و بین‌المللی و … ثبت، ذخیره، ساماندهی و توزیع می‌گردد.

2. دستورالعمل‌های تخصصی (امور مشترکین)

شرکت‌های نماینده از طریق دستورالعمل‌های مربوط به واحد امور مشترکین درباره نحوه وصول حق اشتراک، تکمیل اینترنتی مشخصات فنی، نگارش اطلاعات اعضاء به زبان انگلیسی، فرآیند عضویت در بخش کالا، نگارش اطلاعات زمینه فعالیت آدرس اعضا به زبان فارسی آگاهی پیدا می‌کنند.
 

3. دستورالعمل‌های تخصصی (استاندارد سازی)

شرکت‌های نماینده از طریق دستورالعمل‌های مربوط به واحد استاندارد سازی در باره راهنمای تکمیل مشخصات فنی، تعاریف به روز شده قطعات آگاهی پیدا می‌کنند.
 

4. دستورالعمل‌های تخصصی (کنترل عملکرد)

شرکت‌های نماینده از طریق دستورالعمل‌های مربوط به واحد کنترل عملکرد در باره اصول و قواعد عمومی کدگذاری، تخصصی کدگذاری، کدگذاری با معیار ویژه، کدگذاری کلاس‌های مختلف آگاهی پیدا می‌کنند.
 

5. دستورالعمل‌های تخصصی (فناوری اطلاعات)

شرکت‌های نماینده از طریق دستورالعمل‌های مربوط به واحد فناوری اطلاعات در مورد نحوه دسترسی به ارتباط DSL، نرم‌افزار Crystal Report، #VJ، Donet آگاهی پیدا می‌کنند.
 

6. مقدمه، آشنایی با سیستم

  • آشنایی با وظایف متقاضی، نماینده، مرکز در سیستم پورتال جدید
  • تغییر رویکرد‌ها در پورتال جدید
  • امکانات پورتال جدید

7. درخواست کد عضویت

  • دریافت کد پیگیری
  • ارسال درخواست به نماینده انتخابی

8. تأیید درخواست توسط نماینده

  • تأیید اطلاعات متقاضی
  • عدم تأیید اطلاعات‌‌
  • ارسال ابهامات به مرکز

9. پیگیری درخواست کد عضویت توسط عضو

  • تکمیل اطلاعات ناقص
  • تایید پیش فاکتور

10. برای دریافت یا خرید بانک اطلاعات ایران‌کد چه باید کرد؟

ارسال درخواست به امور مشترکین ایران‌کد و تعامل با کارشناس مربوطه.
فکس: ۰۲۱۸۸۹۳۸۱۴۰
ایمیل: CustomerService@irancode.ir

11. آیا اقلام وارداتی نیاز به GS1 دارند؟

خیر

12. پس از آن که نماینده کد ملی را ارسال کرد، چگونه می‌توانم تأیید آن را پی‌گیری کنم؟

پیگیری مراحل کدگذاری تنها از طریق ارتباط با نماینده امکان پذیر است و مرکز نمی‌تواند در این باره پاسخگوی اعضا باشد. شایان ذکر است در صورت تایید کدها، می توان با مراجعه به پورتال ایران کد از طریق دسترسی اختصاصی خود از قسمت گزارشات اطلاعات محصولات و گزینه گزارش کد‌های ملی  محصولات اقدام به گزارش گیری نمود.

13. برای تایید کد‌های درخواستی چقدر زمان لازم است؟

برای ۲۰ قلم کالا حدوداً ۷ روز کاری لازم است.

14. بعد از تأیید کد ملی کالا، چقدر زمان لازم است تا روی پورتال ایران‌کد اطلاع‌رسانی شود؟

به محض تأیید کد از سوی مرکز بلافاصله کد ملی کالا بر روی پورتال قرار می‌گیرد.

15. آیا نماینده می‌تواند تحت عنوان خدمات ایران‌کد، مبالغ اضافه بر تعرفه را از عضو دریافت کند؟

خیر

16. شکایت از نمایندگی را چگونه می‌توان به اطلاع مرکز رساند؟

تماس با امور مشترکین ایران‌کد: ۱۴-۰۲۱۸۸۹۲۴۶۰۵

17. اگر نماینده در ارائه ایران‌کد تأخیر کرد چه کنم؟

اگر برای ۲۰ قلم کالا بیش از ۷ روز کاری انتظار کشیدید، نخست علت اصلی تأخیر را از همان نماینده پیگیری کنید و اگر پاسخ مناسبی دریافت نکردید، با امور مشترکین ایران‌کد تماس بگیرید: ۱۶-۰۲۱۸۸۹۲۴۶۰۵

18. آیا برای دریافت خدمات ایران کد، به مراجعه حضوری به نمایندگان هم نیاز دارم؟

خیر،‌ تمامی خدمات ایران کد به صورت غیرحضوری انجام‌پذیر است.

19. استاندارد تولید خط نمادهای کد ملی کالا و GS1 چیست؟

برای تولید بارکد ملی از CODE128 و برای بارکد GS1 از EAN13 استفاده می‌شود.

20. چگونه می توانم مراحل عضویت خود را پیگیری کنم؟

  • مراجعه به پورتال ایران‌کد irancode.ir
  • ورود به سیستم
  • رهگیری درخواست عضویت
  • درج شناسه رهگیری

21. نحوه اعلام انحلال شرکت به ایران‌کد چگونه است؟

عضو باید ضمن تسویه حساب با ایران‌کد، فرم‌های ابطال عضویت را از نمایندگی دریافت و پس از تکمیل، فرم‌ها را به نماینده خود ارسال کند.

22. رویه انتقال عضو از یک نماینده به نماینده دیگر چگونه است؟

انتقال عضو از یک نماینده به نماینده دیگر امکان‌پذیر نمی‌باشد.

23. چه مدت طول می‌کشد تا متقاضی عضویت، کد عضویت دریافت کند؟

۱۲ ساعت کاری

24. در صورت تغییر نام عضو، آیا کدها با مرجع عرضه کننده قبلی نیز تغییر می‌کنند؟

خیر باید کدهای ملی را با نام جدید شرکت دریافت کند و کدهای ملی قدیم در سیستم ایران کد باقی می‌ماند.

25. اگر شرکتی بیش از یک پروانه بهره‌برداری دریافت کند،نیاز به عضویت جدید دارد؟

خیر، یک شرکت می‌تواند چندین مجوز داشته باشد ولی فقط می‌تواند یک کد عضویت دریافت کند.

26. شرکت ما دارای سابقه عضویت در GS1 است، هنگام درخواست کد ملی چه باید کرد؟

در هنگام تکمیل درخواست عضویت گزینه دارای سابقه عضویت GS1 را انتخاب و کد عضویت ۸ رقمی  کالای خود را در آن ثبت کنید.

27. آیا هزینه‌های عضویت و اشتراک با انتخاب نماینده تغییر می‌کند؟

خیر، این هزینه‌ها و تعرفه‌ها از طرف مرکز به صورت یکسان به نماینده‌ها اعلام می‌شود.

28. چگونه در سامانه ایران کد ثبت نام کنم؟

  • مراجعه به پورتال irancode.ir
  • ورود به سیستم
  • ایجاد درخواست عضویت جدید

29. برای اعلام عضویت خود در ایران‌کد به سازمان‌های متفاوت، چه مدرکی می‌توانم ارائه دهم؟ آیا مرکز برای اعضاء گواهی عضویت صادر می‌کند؟

با دریافت لیست کدهای ملی صادره از نماینده می‌توانید نسبت به اعلام عضویت در ایران‌کد به سازمان مورد نظر اقدام کنید.

30. گرفتن یک پیش‌شماره شرکتی GS1

ابتدا باید امتیاز استفاده از یک پیش‌شماره شرکتی GS1 را برای خود بگیرید. این کار با مراجعه به یکی از نمایندگی‌های مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران ممکن است. فهرست و نشانی نمایندگیها در آدرس اینترنتی زیر قرار دارد:

http://irancode.ir/CMS/Colleagues/Colleagues

31. دادن شماره به هر نوع از کالاها

شماره‌ی شناسایی 13رقمی کالا (GTIN) به هر نوع از کالاهای خود تخصیص دهید. برای این کار نیز  نمایندگی‌های مرکز ملی شماره‌گذاری در خدمت شما هستند.

32. انتخاب روش چاپ

روش مناسب برای چاپ کدمیله‌ای (بارکد) انتخاب کنید. نکته مهم این است که روش‌های چاپ قدیمی ممکن است منجر به ناخوانا شدن بارکد در هنگام عملیات اسکن شوند.

33. تعیین محیط اسکن و خواندن بارکدها

محیطی که در آنجا کدمیله‌ای اسکن می‌شود را معین کنید. اغلب در محیط فروشگاه‌های خرده‌فروشی یا انبارهای پخش اسکن انجام می‌شود.

34. انتخاب نوع بارکد

یک گونه از کدمیله‌ای (بارکد) را برای استفاده انتخاب کنید. در فروشگاه‌های خرده‌فروشی سراسر دنیا تنها بارکد استاندارد، EAN/UPC است.

35. تعیین اندازه بارکد و پیش‌بینی محل آن در طرح بسته‌بندی

اندازه کدمیله‌ای را مشخص نمایید. یک بارکد مخصوص کالای تجاری با EAN-13، باید ارتفاع 22 میلیمتر و پهنای کل 38 میلیمتر داشته باشد. اندازه‌ی مجاز حداقل 80  و حداکثر 200 درصد مقدار فوق است. این اندازه با احتساب فضای خالی (Quiet Zone) الزامی دو طرف بارکد  است.

36. تعیین قالب و فرمت شماره‌های زیر بارکد

متن نوشته در کدمیله‌ای را قالب‌دهی کنید. شماره‌های زیر بارکد که افراد بتوانند بخوانند باید خوانا بوده و به‌درستی با فونت انگلیسی درج شود.

37. تعیین رنگ مناسب برای میله‌ها و زمینه بارکد

رنگ زمینه (روشن) و رنگ میله‌های کدمیله‌ای (تیره) را تعیین کنید. بهترین رنگ برای زمینه، سفید و بهترین رنگ برای میله‌ها سیاه است. این رنگ باید به گونه‌ای انتخاب شود که در چاپ فقط از یک مخزن رنگ و در یکبار چاپ آن انجام گردد نه از ترکیب چهار رنگ.

38. تعیین محل قرارگرفتن بارکد بر روی بسته‌بندی کالا

محل قرارگرفتن کدمیله‌ای بر روی کالا را مشخص نمایید. محل قرارگرفتن معمولا در قسمت پشت محصول و گوشه سمت راست و پایین است. نباید نزدیک لبه‌های بسته‌بندی باشد. نباید روی درزها باشد. نباید قسمتی از بسته‌بندی روی بارکد را بپوشاند.

39. کنترل مستمر بارکدها و نظارت بر حفظ کیفیت چاپ آنها

برنامه‌ای را برای کنترل درستی و دقت کدمیله‌ای برقرار کنید. برای هر بارکدی که چاپ می‌شود، قبل از چاپ انبوه نمونه‌هایی را با دستگاه بارکدسنج بررسی کنید. خدمات سنجش و صحه‌گذاری بارکد توسط مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران ارائه می‌شود.

پس از آن‌که بارکد محصولات خود را دریافت کردید، می‌توانید از راهنمای «بایدها و نبایدهای چاپ بارکد بر روی محصولات» استفاده کنید.

اصلی‌ترین و مهم‌ترین هدف از تولید بارکدها، این است که به‌سرعت و در اولین مرتبه اسکن شوند تا امور نقطه فروش با حداکثر سرعت ممکن انجام شود. بنابراین باید از هر چیزی که منجر به اختلال در این موضوع میشود جلوگیری کنیم.

در مستند «بایدها و نبایدهای چاپ بارکد بر روی محصولات» عواملی را که باعث اختلال در فرایند اسکن‌کردن بارکدها میشوند برای شما معرفی کرده‌ایم و راه جلوگیری از  بروز خطا را نیز توضیح داده‌ایم.

40. GS1 Cloud چیست؟

GS1 Cloud یک پایگاه داده آنلاین از اطلاعات قابل اعتماد محصولات می‌باشد.اطلاعات محصولات قابل اعتماد هستند زیرا توسط صاحبان برند (سازنده کالا) ایجاد می‌شوند و پارامترهای کیفیت داده (استانداردهای  GS1 Data Quality) در مورد آن‌ها مطمئناً رعایت می‌شود. این اطلاعات به‌منظور استفاده مشتریان آن‌ها مانند خرده‌فروشی‌ها، فروشگاه‌های مجازی و بازارها در عملیات مورد نظرشان ایجاد می‌شوند.

هدف GS1 Cloud این است که به بزرگ‌ترین مرجع اطلاعات قابل اعتماد محصولات در سطح جهان تبدیل شود. این مرجع طوری طراحی‌شده است که بتواند انتظارات مشتریان دیجیتال امروزی را برطرف نماید. مشتریان خواهند توانست به داده‌هایی صحیح زا محصول دسترسی داشته باشند. این مرجع موجب افزایش رضایتمندی و اعتماد مشتریان خواهد شد و این در حالی است که شرکت‌ها در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی می‌کنند و کارآیی عملکردشان را بهبود می‌بخشند.

GS1 Cloud اطلاعات محصولاتی که برند مجاز هستند را در برمی‌گیرد که اطلاعات این برندهای مجاز در پایگاه‌های داده GS1 مانند GDSN و GEPIR و پایگاه‌های داده اعضای (MO) GS1 وجود دارد. همچنین برای محصولاتی که اطلاعاتشان در پایگاه‌های داده ذکر شده وجود ندارند مستقیماً اقدام به جمع‌آوری اطلاعاتشان می‌کند.

این پایگاه داده مرکزی به‌منظور جا دادن بیش از ۱۰۰ میلیون شماره جهانی قلم تجاری به همراه شش ویژگی اصلی دیگر از محصولات که بیشترین تقاضا از سوی مشتریان برای آن‌ها وجود دارد طراحی شده است. هفت ویژگی یا عنصر اصلی محصولات عبارت‌اند از : GTIN، برند، نام سازنده، دسته‌بندی محصول (GPC)، توضیحات روی برچسب کالا، محل عرضه یا فروش، URL تصویر باکیفیت پایین محصول.

41. ویژگی‌های اولیه و مزایای GS1 Cloud چیست؟

GS1 Cloud به‌منظور کمک به کمپانی‌ها جهت ایجاد داده‌های باکیفیت برای تغییر رفتار مشتریان در خرید ایجادشده است. در فاز اول GS1 Cloud بر روی ویژگی‌های زیر تمرکز خواهد داشت:

  1. احراز هویت GTIN: برای کمپانی‌هایی که می‌خواهند از شناسایی به‌موقع محصولات توسط سیستم‌هایشان اطمینان حاصل نمایند، احراز هویت GTIN تائید می‌کند که پیش‌شماره شرکتی شماره شناسایی جهانی قلم تجاری توسط GS1 تخصیص‌یافته است.
  2. اعتبارسنجی محصول: برای نرم‌افزارهای موبایلی و سایت‌های تجارت الکترونیکی که می‌خواهند اطلاعات صحیح محصولات را فراهم نمایند، خدمت اعتبار سنجی محصول همه ویژگی‌هایی که یک محصول می‌تواند داشته باشد و توسط GTIN شناسایی‌شده است فراهم می‌آورد.
  3. عملکرد جستجو: برای کمپانی‌هایی که به دنبال محصولات جدید برای فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین خود هستند، عملکرد جستجو این قابلیت را به آن‌ها می‌دهد تا بتوانند محصولات جدید و بازار هدف را از طریق ساختار طبقه‌بندی جهانی GPC کشف نمایند.

مزایای GS1 Cloud عبارت‌اند از :

  • مشتریان به اطلاعات صحیح محصولات می‌رسند که توسط صاحبان برند، خرده‌فروشی‌ها، فروشگاه‌های الکترونیکی، بازارها و نرم‌افزارهای موبایلی فراهم‌شده‌اند.
  • شرکت‌ها صرفه‌جویی در هزینه‌هایشان خواهند داشت و بهره‌وری عملیاتی را از طریق ساده‌سازی چگونگی ارائه اطلاعات محصول افزایش می‌دهند.

42. GS1 Cloud چگونه کار می‌کند؟

داده‌های مرجع برندها در GS1 Cloud از طریق پورتال آنلاین و رابط برنامه‌نویسی برنامه (API) برای استفاده مصرف‌کنندگان نهایی از طریق کانال‌های مختلف و برای کمک به منبع یابی در دسترس خواهد بود. تقریباً در همه شرایط یک کاربر مستقیماً از طریق GS1 Cloud به داده‌ها دسترسی دارد که البته استثناتی بر اساس حجم و فرکانس برای دسترسی وجود دارد.

هر یک از شرکت‌های عضو GS1 و ارائه‌دهندگان خدمات (SP) پس از پذیرش قوانین استفاده از GS1 Cloud ارائه‌شده از سوی سازمان‌های عضو (MO)  محلی خودشان می‌توانند به GS1 Cloud دسترسی داشته باشند و در پایگاه داده GS1 Cloud به جستجو بپردازند. GS1 Cloud از طریق سازمان‌های عضو GS1 (MO) در دسترس خواهند بود.

گام‌هایی که برای استفاده از GS1 Cloud باید برداشته شود:

  1. ارتباط برقرار کردن با GS1 MO‌ها برای دسترسی به GS1 Cloud
  2. موافقت با قوانین استفاده از GS1 Cloud
  3. جستجو در پایگاه داده
  4. استفاده از داده‌ها برای مصرف‌کنندگان نهایی از طریق برنامه‌های کاربردی

43. API چیست؟

در اینجا برای این‌که مفهوم API جا بیافتد مطلب ساده و روانی که سایت زومیت در این رابطه ارائه کرده است ارائه می‌شود. البته GS1 نیز سند فنی در این رابطه ارائه نموده است که در مقالات بعد ارائه خواهد شد.

APIها امروزه دنیای مدرن وب را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند. اکنون شما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه، وارد حساب ایمیل خود شوید و یا بدون استفاده از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی و فقط با یک کلاینت وارد حساب کاربری خود شده و فعالیت داشته باشید. همه‌ی این‌ها به‌واسطه‌ی وجود APIها امکان‌پذیر شده است.

به زبان ساده، APIها مخفف(Application Programming Interface) رابط‌هایی نرم‌افزاری هستند که ارتباط بین نرم‌افزارهای مختلف را پیاده‌سازی می‌کنند. زمانی که شما از دسکتاپ یا لپ‌تاپ خود استفاده می‌کنید، تبادل اطلاعات میان نرم‌افزارهای مختلف توسط APIها انجام می‌گیرد. برای مثال هنگامی‌که قسمتی از یک متن در برنامه‌ی LibreOffice را کپی کرده و دریکی از برنامه‌های Excel یا ورد paste می‌کنید، API مربوط به این بخش، وظیفه‌ی تعریف داده‌های جابجا شده را برای دو برنامه به عهده گرفته است و به همین دلیل شما همان متن را در محیط برنامه‌ی دوم هم مشاهده می‌کنید.

در قسمت وب نیز APIها امکان استفاده از داده‌ها و عملکرد سرویس‌های بزرگی مثل گوگل یا فیسبوک را به امکانات اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌های مختلف اضافه می‌کنند. برای مثال سرویس« Yelpp»، بانک اطلاعاتی عظیمی شامل آدرس رستوران‌ها و مراکز خرید و حتی میزان محبوبیت آن‌ها در اختیار دارد. مسلماً طراحی و پیاده‌سازی نقشه‌ای اختصاصی برای این سایت امری وقت‌گیر و مشکل خواهد بود، اما با استفاده ازAPIها ، نقشه‌های‌ Google Maps (همین‌طور سرویس نقشه‌ی اپل) به امکانات این سایت اضافه شده است و درنهایت با ترکیب عملکرد این دو سرویس، سرویسی بهبودیافته دراختیار کاربران Yelp قرار می‌گیرد. در برخی بازی‌های ویدئویی نیز، استفاده از سرویس‌های فیسبوک مانند چت، ثبت امتیازهای برتر و دعوت از دوستان توسط APIها امکان‌پذیر شده است.

اما چگونه ارتباط بین این نرم‌افزارها یا سرویس‌ها ایجاد می‌شود؟ در واقع APIها با نمایان ساختن بخشی از عملکرد و اطلاعات نهفته موجود در برنامه‌ها، تعامل آن‌ها با محیط خارج را ممکن می‌کنند. البته این آشکارسازی به‌صورت امن و با محدودسازی دسترسی دیگر برنامه‌های خارجی صورت می‌پذیرد. این شیوه امکان اشتراک‌گذاری داده‌ها بین برنامه‌های مختلف را فراهم کرده و بدون نیاز به توسعه‌دهندگان (به‌منظور اشتراک‌گذاری کدهای این برنامه‌ها)، تعامل بین نرم‌افزارها نیز امکان‌پذیر می‌شود. اشتراک‌گذاری کدها در این مقیاس علاوه بر اتلاف وقت و ناکارآمد بودن، برای برنامه‌نویس‌هایی که تمایل به محرمانه نگه‌داشتن کدها دارند نیز خوشایند نخواهد بود. این شرایط حتی برای برنامه‌های متن باز نیز صادق است; جستجوی دستورات خاص از بین تمام کدهای یک اپلیکیشن، بسیار زمان‌بر خواهد بود. خوشبختانه APIها دسترسی برنامه‌های خارجی به برخی مشخصه‌های خاص را محدود می‌کنند و با تعریف شیوه‌ی تعامل سرویس‌ها یا نرم‌افزارها با یکدیگر، امکان ایجاد یک ارتباط امن و سودمند را مهیا می‌کنند.

در حال حاضر APIها جایگاه بسیار مهمی در ارتباطات دارند; برنامه‌نویس‌ها در چارچوب این پروتکل‌ها، بهره‌وری از شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک و یا خدماتی مانند google maps یا حتی سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری مانند dropbox را ممکن ساخته‌اند. برای مثال توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های بازی، APIهای همگام‌سازی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. با استفاده ازهمگام سازی، امکان ذخیره‌سازی جایگاهتان در بازی را در فضای ابری خواهید داشت و بدین ترتیب می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های دیگر نیز ادامه‌ی بازی را از همان نقطه از سر بگیرید.

استفاده از APIها صرفه‌جویی در زمان و آسودگی کاربران را در پی خواهد داشت. برای نمونه بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، استفاده از کلاینت‌های فیسبوک در تلفن‌های همراه را به رابط وب‌سایت آن ترجیح می‌دهند. در این مورد هم APIهای فیسبوک بازیگران اصلی هستند.

APIهای مختلف همه‌جا وجود دارند! حتی در همین صفحه شما آیکون‌هایی که به‌منظور اشتراک‌گذاری این مطلب در فیسبوک و گوگل پلاس را مشاهده می‌کنید. این لینک‌ها با فراخوانی APIهای مرتبط، به شما امکان پست یا توئیت کردن نظرات را بدون خارج شدن از این صفحه خواهند داد. حتی در قسمت نظرات هم APIها حضور دارند و ثبت و نمایش نظرات توسط آن‌ها و بدون نیاز به تائید مدیران سایت صورت می‌گیرد.

در یک نگاه کلی می‌توان گفت که APIها زمینه را برای توسعه‌ی Mashupها فراهم کرده‌اند. Mashupها برنامه‌ها یا سرویس‌های تحت وبی هستند که با استفاده از APIهای چند سرویس‌ مختلف (مثل گوگل، فیسبوک، توئیتر..) عملکرد تمامی آن‌ها را در قالب یک برنامه یا یک سرویس وب ارائه می‌کنند. دسترسی گسترده‌ای که به‌واسطه‌ی وجود APIها برای سرویس‌های بزرگ حاصل‌شده است، تجربه‌ی جدیدی برای کاربران وب به ارمغان آورده است.

البته APIها همواره هم مفید نبوده‌اند! شرکت توئیتر از یک سال پیش محدودیت‌هایی برای اپلیکیشن‌های وابسته به APIهای این شرکت وضع کرده است. این تصمیم عملاً برنامه‌های وابسته به توئیتر را بی‌استفاده می‌کند و کاربران فقط امکان استفاده از برنامه‌ها و وب‌سایت این شرکت را خواهند داشت و بدین ترتیب توئیتر می‌تواند مطمئن باشد که درآمدزایی مبتنی بر نمایش تبلیغات، به‌صورت مؤثر و متمرکزتری انجام می‌شود.

مثال‌هایی ازاین‌دست کم نیستند. شرکت‌های مختلفی برای کسب سود بیشتر، سرویس‌های مختلف و APIهایی که اپلیکیشن‌های شما به آن‌ها وابسته هستند را از دسترس خارج کرده‌اند. شرکت گوگل طی تصمیماتی سرویس‌هایی مانند Google Health و اخیراً Google Reader را که گمان می‌ر‌فت به سمت زیان‌ده بودن پیش می‌روند از دسترس خارج کرد و این سرویس‌ها هیچ‌وقت دوباره راه‌اندازی نشدند. مسلماً این تصمیمات برای کاربرانی که از اپلیکیشن‌های وابسته استفاده می‌کنند ناخوشایند خواهد بود.

باوجوداین مشکلات، اشتیاق روزافزون توسعه‌دهندگان برای استفاده از قابلیت‌های APIها و محبوبیت اپلیکیشن‌های وابسته به سرویس‌های کاربردی درمیان کاربران بر کسی پوشیده نیست.

در ادامه به بحث GS1 Cloud بازگشته خواهد شد.

44. آیا کیفیت داده‌ها قبل از نمایش در GS1 Cloud ارزیابی می‌شوند؟

بلی. داده‌هایی که توسط GS1 Cloud جمع‌آوری می‌شوند توسط صاحبان برندشان طبق توافق با سازمان عضو GS1 (GS1 MO) یا خود GS1 ایجادشده‌اند. مطمئناً در پس همه محتوای داده‌ها خود صاحبان برند ایستادند. همچنین پس از آن GS1 Cloud داده‌ها را تحت بررسی منطقی خاصی قرار می‌دهد. داده‌ها زمانی در دسترس عموم قرار می‌گیرند که یک امتیاز مشخصی از کیفیت داده‌ها کسب نمایند. حداقل داده‌ها باید قوانین اعتبارسنجی مورداستفاده برای پذیرش آن‌ها در شبکه جهانی هم‌زمان‌سازی داده‌ها را رعایت کرده باشند.

داده‌هایی که در GS1 Cloud وارد می‌شوند باید نشان اعتماد  GS1 یا همان GS1 Trustmark داشته باشند که این موضوع در قوانین استفاده از GS1 Cloud آمده است.

45. چه ارتباطی بین GS1 Cloud و شبکه جهانی هم‌زمان‌سازی داده‌ها (GDSN)، سیستم‌های عضویت سازمان‌های عضو GS1 یا همان MOها، GEPIR و کنترل اعضای GS1 وجود دارد؟

GDSN: GS1 Cloud شبکه جهانی هم‌زمان‌سازی داده‌ها را تکمیل خواهد کرد و جایگزین آن نخواهد بود. Data Poolهای GDSN اطلاعات برندهای مجاز در GS1 Cloud تغذیه خواهند کرد. درحالی‌که GDSN به‌عنوان مرجع کلیدی دادهای محصول در روابط B2B عمل می‌نماید (البته استثناهایی وجود دارد)، GS1 Cloud دسترسی سریع‌تری را برای مجموعه محدودی از اطلاعات محصول مصرف‌کننده فراهم می‌نماید. GS1 Cloud این توانمندی را خواهد داشت که میلیون‌ها درخواست از کاربران در روز را با سرعت موردنیاز پاسخگو باشد.

کاتالوگ‌های سازمان‌های عضو GS1 (GS1 MO): GS1 MOها عملکردهای مختلفی در ثبت کاتالوگ‌ها به‌صورت محلی دارند. این‌ها همچنان یک ابزار کلیدی برای شرکت‌ها برای دسترسی به داده‌های محصول و مکان می‌باشند، برای اطمینان از این موضوع می‌توان قوانین مربوط به شماره شرکتی GS1 یا GS1 Company Prefix، ایجاد بارکدها و به اشتراک‌گذاری اطلاعات با شرکای تجاری را مطالعه نمود. یک مثال برای این موضوع مرکز داده‌های GS1 ایالات‌متحده آمریکا (GS1 US Data Hub) می‌باشد. همچنین MO می‌توانند اطلاعات مربوط به برندهای مجاز را در GS1 Cloud تغذیه نمایند.

ثبت الکترونیکی جهانی اطلاعات اعضا (GEPIR): GEPIR به فراهم آوردن دسترسی به اطلاعات‌پایه تماس با کمپانی‌ها که اعضای GS1 هستند ادامه خواهد داد. همچنین GEPIR ممکن است مرجع اطلاعات مجاز محصول باشد همان‌طور که برخی از سازمان‌های عضو (MO) از آن برای جمع‌آوری مجموعه محدودی از داده‌های محصول استفاده می‌کنند.

کنترل اعضای GS1 (GS1 MemberCheck): ویژگی‌هایی که در حال حاضر در نسخه بتا، تحت نام GS1 MemberCheck وجود دارد به یک به‌روزرسانی آینده GEPIR تبدیل خواهد شد و در GS1 Cloud به‌عنوان بخشی از تائید هویت GTIN پس از اعتبارسنجی برای نیازهای GS1 MO و کاربران در دسترس خواهد بود.

46. چرا GS1 Cloud شروع به توسعه کرد و چطور مدیریت خواهد شد؟

GS1 Cloud به درخواست خرده‌فروشان و برندها که در هیئت‌مدیره GS1 حضور دارند به‌منظور حمایت از نقش GS1 به‌عنوان ارائه‌دهنده اطلاعات مورد اعتماد ایجادشده است. این موضوع در مجمع عمومی سال ۲۰۱۷GS1  به‌اتفاق آرا تصویب شد.

GS1 Cloud توسط دفتر جهانی GS1 درحال‌توسعه و مدیریت است و به‌صورت محلی توسط سازمان‌های عضو GS1 پشتیبانی و حمایت می‌شود. GS1 Cloud توسط کمیته راهبردی استراتژی‌های داده GS1 نظارت و راهبری می‌شود که این کمیته با همین مأموریت خاص توسط هیئت‌مدیره GS1 شکل‌گرفته است.

47. در حال حاضر (جولای ۲۰۱۷) توسعه GS1 Cloud در چه وضعیتی است؟

راه‌حل‌هایی که در فاز اول GS1 Cloud پشتیبانی خواهند شد در مجمع عمومی GS1 مطرح شد که اجازه داده خواهد شد فرآیند بارگذاری داده‌ها شروع شود. این کار در بلندمدت در حال انجام خواهد بود.

نمودار زیر وضعیت فعلی و آینده استفاده برای مخاطبان کلیدی را نشان می‌دهد:

 

مخاطبین

وضعیت جاری

وضعیت آینده

صاحبان برند بزرگ

داده‌ها در شبکه GDSN

GDSN، GS1 Cloud را تغذیه خواهد کرد، ارائه دید وسیع‌تر برای محصولاتشان خواهند داشت

صاحبان برند کوچک

داده‌های موجود در کاتالوگ GS1 MO

کاتالوگ‌های GS1 MOها، GS1 Cloud را تغذیه خواهد کرد، ارائه دید وسیع‌تر برای محصولاتشان خواهند داشت

خرده‌فروشی‌ها ( شامل خرده‌فروشی‌های Omni Channel، سوپرمارکت‌ها سنتی، پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی)

ترکیبی از GDSN، کاتالوگ‌های GS1MO، راه‌حل‌های خاص

دسترسی به داده‌های مرجع قابل‌اعتماد محصولات از طریق میراث GDSN و کاتالوگ‌های GS1 MOها که راه هل هایی برای تعامل با GS1 Cloud هستند، خواهند داشت.

نهادهای قانون‌گذار

GDSN، راه‌حل‌های خاص

دسترسی به دادهای مرجع قابل‌اعتماد خواهند داشت

 

 

توسعه GS1 Cloud در چند فاز انجام خواهد شد که برای شروع تمرکز اولیه بر دست آوردن حمایت گسترده از همه GS1، مارک‌ها و خرده‌فروشان است، سپس ویژگی‌ها و عناصر بیشتری اضافی و جذابیت و استفاده آن بیشتر خواهد شد.

48. پیغام خطای ثبت‌شده در کد‌های دارای پیغام «عدم‌ تایید» از چه واحد یا بخشی پیگیری می‌شود؟

اگر قبل از پیغام خطا عبارت «فنی ۱» یا «فنی ۲» درج شده باشد این پیغام از بخش فارسی کنترل عملکرد و اگر «زبان ۱» یا «زبان ۲» درج شده باشد از بخش انگلیسی آن پیگیری کنید. در غیر این صورت اگر پیغام درباره نام پایه باشد باید از واحد استانداردسازی اطلاعات پایه و در سایر موارد از واحد فناوری اطلاعات پیگیری کنید.
 

49. تفاوت کد‌گذاری بر اساس الگوی وصف با معیار ویژه چیست؟

 در کدگذاری با روش الگوی وصف «ارزش‌های عناصر الگوی وصف»، باعث تولید کد ملی و نام محصول می‌شوند. اما معیار ویژه فیلدی است که مشخص می‌کند در یک نام پایه تکمیلی ملاک تولید کد ملی بر اساس شماره فنی یکتا است. در واقع مبنای تولید یک کد ملی در کدگذاری با روش معیار ویژه به جای ارزش‌های عناصر الگوی وصف، یک شماره فنی (PN) یکتا است. در این حالت «شماره فنی (PN) یکتا»، باعث تولید کد ملی و «ارزش‌های عناصر الگوی وصف»، باعث تولید نام محصول می‌شوند.

50. آیا با روش معیار ویژه می‌توان برای تمامی کالا‌ها کد‌گذاری کرد؟

کدگذاری با روش معیار ویژه تنها در مورد قطعات امکان‌پذیر است و در کلاس‌های ۰۱ تا ۳۸ مجاز نیست.

51. امکان افزودن مرجع در اطلاعات مبنا در کدام کالا مجاز و در کدامیک غیر مجاز است؟

در کالاهایی که هیچ‌گونه مرجع یا شماره فنی در گذشته برای آن‌ها ثبت نشده است مجاز است و در کالاهایی که دارای حداقل یک مرجع و شماره فنی هستند مجاز نیست.
 

52. چنانچه شماره فنی کدی با «وضعیت عدم تایید» اشتباه باشد، آیا کد مزبور قابل اصلاح است؟

اگر قبل از ثبت کد ملی، شماره فنی در روال ثبت کد درج شده است (PN متناظر)، باید کد ملی را پاک کنید و کدگذاری را مجدداً انجام دهید. اما اگر بدون اینکه شماره فنی درج کنید کد راثبت کنید و بعد از ثبت کد، شماره فنی اضافه شده است (PN نامتناظر)، نیازی به حذف کد نیست و کد قابل ویرایش است.

53. چنانچه کدی بر اساس معیار ویژه صادر شده باشد اما روش کدگذاری با روش الگوی وصف مورد نظر باشد چه باید کرد؟

  • کد را حذف کنید
  • تخصیص به نام پایه از معیار ویژه به الگوی وصف تغییر دهید.
  • کدگذاری را مجدداً تغییر دهید.

54. اگر برای نام پایه‌ای کد ملی صادر شده باشد الگوی وصف آن قابل تغییر است؟

 خیر. تنها می‌توانید به تعداد دلخواه عنصر به انتهای آن اضافه کنید. لازم به ذکر است افزودن عنصر با توجه به دستورالعمل‌های کدگذاری واحد کنترل عملکرد مجاز است.

55. در پنجره عناصر الگوی وصف چه زمانی پیغام «با اضافه شدن عنصر به الگو نام تمام محصولات به تعداد (n) ویرایش می‌گردد» ظاهر می‌شود؟

 اگر الگوی وصف کدی قبلاً چیده شده باشد، با اضافه کردن عنصر جدید به انتهای الگو پیغام مربوطه ظاهر می‌شود، که با تأیید این پیغام، الگوی نام پایه مورد نظر تغییر می‌کند و از آن به بعد باید عناصر جدید هم ارزش‌دهی کنید. لازم به ذکر است برای کدهای تأیید شده در پرتال اتفاقی نمی‌افتد.

56. در پنجره عناصر الگوی وصف چه زمانی پیغام «ایجاد عنصر موقتاً غیرفعال می‌باشد با مرکز تماس حاصل فرمایید» ظاهر می‌شود؟

 اگر بخواهید عنصری را به الگوی وصف اضافه کنید که در لیست عناصر نباشد این پیغام صادر می‌شود و باید با واحد استانداردسازی اطلاعات پایه مرکز تماس بگیرید، تا در صورت صحت درخواست، عنصر مورد نظر ایجاد گردد.

57. آیا در کلاس ۴۰ درج شماره فنی در اطلاعات مبنا در روش کدگذاری با الگوی وصف الزامی است؟

 بله. در کلیه قطعات کلاس ۴۰ به غیر از تایرها و کدهای ملی که با ۴۰۹۹ شروع می‌شوند درج شماره فنی در اطلاعات مبنا الزامی است.

58. آیا در کدگذاری کلاس ۴۱ درج شماره فنی در اطلاعات مبنا در روش کدگذاری با الگوی وصف الزامی است؟

خیر، نیازی به مشخص کردن شماره فنی نیست.

59. در کلاس۴۰ چرا از کلمه CKD به جای «قطعات منفصله» استفاده می‌شود؟

 به دلیل اینکه در ساختار کلاس ۴۰ و در سطح ۴۰۹۹ برای قطعات منفصله ساختار طبقه‌بندی و نام پایه ایجاد شده است و در نام پایه‌های این سطح، عبارت «قطعات منفصله» درج شده است. در صورت درج عبارت «قطعات منفصله» در نوع، نام محصولی حاصل می‌شود که در آن قسمتی از نام پایه در نوع تکرار شده است.

60. نحوه ارزش‌دهی به عنصر نوع فولاد در نام پایه‌های کلاس ۰۸ چگونه است؟

 برای ارزش‌دهی به عنصر «نوع فولاد»، کد به همراه یکی از استانداردهای ASTM، JIS، DIN، UNI، NFA، BS یا EN مربوطه انتخاب و درج می‌گردد. لازم به ذکر است هر کشوری استاندارد خاص خود را داراست و با ارائه مستندات مربوطه، می‌توان استانداردهای خاص هر کشور را نیز جایگزین کرد.
 

61. در مواردی که در یک بسته بندی، دو کالای مشابه با سایزهای متفاوت موجود باشد، نحوه ارزش‌دهی به عنصر سایز چگونه است؟

 بین دو سایز مورد نظر از حرف «و» استفاده کنید. به عنوان مثال در کالایی که نام پایه آن «پایه پرسلن» است و ۲ عدد از آن در جعبه مقوایی قرار دارد و سایزهای آن‌ها ۵۰ میلی‌متر و ۷۰ میلی‌متر است ارزش سایز برابر « mm70 و ۵۰» درج می‌گردد.

62. پس از ارسال کد به مرکز، پیغام «نام کشور در مرجع اطلاعات مبنا درج گردد» در آن درج شده است این پیغام به چه معنی است؟

 این پیغام مربوط به زمانی است که کارشناس کد گذار در صفحه «اطلاعات مبنا»، نام کشور کالای خود را درج نکرده باشد. این اتفاق عموماً در مورد اعضایی رخ می‌دهد که اطلاعات مراجع خود را پیش از انتشار نسخه جدید نرم افزار CCS وارد کرده‌اند.

63. گاهی در بخش انگلیسی پیغام «اصلاح انگلیسی پس از اصلاح فارسی» برای کالایی که کدگذاری شده ارسال می‌گردد. چرا بخش انگلیسی ایرادات مربوطه را رفع نکرده که ارسال مجدد انجام نشود؟

این پیغام هنگامی ارسال می‌شود که ارزش‌های فارسی نیاز به اصلاح دارند یعنی لازم است برخی ارزش‌های وارد شده، تغییر پیدا کنند. در این حالت، بخش انگلیسی پس از تایید ارزش فارسی به بررسی صحت ارزش انگلیسی می‌پردازد. این پیغام صرفاً برای اطلاع رسانی است و بدین معنی است که کارشناسی ارزش‌های انگلیسی هنوز به پایان نرسیده است

64. پیغام «تیک ساخت مجدد انگلیسی نام محصول زده شود» به چه معناست؟

 هنگامی که کدی از طرف مرکز به نماینده عودت داده می‌شود و نیاز به تغییراتی در ارزش‌دهی آن وجود دارد، باید پس از اعمال تغییرات، بر روی دکمه‌ای که در سمت چپ نام محصول انگلیسی کالا در نرم افزار وجود دارد کلیک شود. این کار موجب به‌روزرسانی تغییرات در نام محصول انگلیسی می‌‌گردد.
 

65. ارزش‌های انگلیسی الگوی وصف با حروف بزرگ نوشته می‌شود یا حروف کوچک؟

ارزش‌های انگلیسی با حروف کوچک نوشته می‌شود مگر اینکه اسم خاص باشد که در آن صورت با حروف اول بزرگ نوشته ‌شود. لازم به ذکر است که ارزش‌های مربوط به عناصر نام تجاری، مرجع عرضه کننده، مرجع سازنده و کشور سازنده تماماً با حروف بزرگ نوشته می‌شوند.

66. اسامی خودروها، با حروف کوچک نوشته می‌شود یا بزرگ؟

در اسامی خودروها تنها حرف اول بزرگ نوشته می‌شود. مثال: Pride , Peugeot

67. در ارزش‌های انگلیسی، در چه مواردی ممیز با نقطه «.» نشان داده می‌شود؟

ممیز در ارزش‌های عددی مانند سایز، ارتفاع و وزن، به نقطه تبدیل می‌شود اما در ارزش‌هایی مانند مدل و کد شناسه، به صورت ممیز باقی می‌ماند.

68. در ارزش انگلیسی نوع بسته بندی، چه زمانی به جای «a» از «an» استفاده می‌گردد؟

 در بسته بندی‌ چند در یک، چنانچه بسته بندی نهایی با کلمه‌ای آغاز شود که حرف اول آن یکی از حروف «a,e,i,o,u» باشد، پیش از آن کلمه حرف تعریف «an» آورده می‌شود، در غیر این صورت «a» آورده می‌شود.

Example: 1 piece in an aluminium container

69. در ارزش‌های انگلیسی استفاده از چه علامت‌هایی مجاز نیست؟

استفاده از علامت‌های & و ، و () مجاز نیست.

70. مفهوم پیغام «مرجع X با انگلیسی Y صحیح نمی‌باشد» چیست؟

این پیغام توسط سیستم ارسال گردیده و بدین معناست که بانک اطلاعات مراجع مادر در نرم‌افزار شرکت نماینده با بانک اطلاعات مرکز متفاوت است. برای رفع مشکل باید با واحد فناوری اطلاعات تماس بگیرید تا بانک مراجع update و به روز رسانی گردد.

71. با استفاده از چه منابعی می‌توان معادل‌ها و ارزش‌های انگلیسی صحیح را جستجو کرد؟

با استفاده از کدهای تایید شده در پرتال ایران‌کد، بانک اطلاعاتی موجود در نرم‌افزار، کاتالوگ محصولات، دیکشنری‌های تخصصی و سایت‌های معتبر.

72. مفهوم پیغام «عنصر X با انگلیسی Y صحیح نمی‌باشد» چیست؟

این پیغام توسط سیستم ارسال گردیده و بدین معناست که بانک اطلاعات عناصر در نرم‌افزار شرکت نماینده با بانک اطلاعات مرکز متفاوت است. برای رفع مشکل باید با واحد فناوری اطلاعات تماس بگیرید تا بانک عناصر update و به روز رسانی گردد.

73. مفهوم پیغام «در انگلیسی عنصر وزن عدد در ابتدا درج گردد» چیست؟

در وارد کردن اطلاعات در نرم‌افزار CCSa می‌بایست ابتدا عدد و سپس واحد اندازه‌گیری درج گردد. چنانچه در ارزش‌های عناصری مانند وزن، ترتیب نمایش عدد و واحد اندازه‌گیری در قسمت ارزش‌های الگوی وصف صحیح نباشدباید به انگلیسی نام محصول دقت کنید تا در آن ابتدا عدد و سپس واحد اندازه‌گیری درج کنید.

74. عضو اصرار دارد انگلیسی ارزش نوع مطابق درخواست وی درج گردد، در چنین مواردی چه باید کرد؟

در صورت تطابق ارزش فارسی و انگلیسی، در قسمت توضیحات همکار توضیح دهید که «انگلیسی ارزش نوع به درخواست عضو می‌باشد» و ترجیحا کاتالوگ ارسال کنید.

75. معادل انگلیسی مناسب برای عبارات «قطعات منفصله» و «قطعات نیمه منفصله» چیست؟

قطعات منفصله:  CKD
قطعات نیمه منفصله :  SKD

76. ترجمه مناسب برای کلمه «لمسی» در صفحه‌های نمایش و نمایشگرها چیست؟

touch screen  (حتماً یک فاصله بین touch و screen بگذارید).

77. ترجمه مناسب برای عبارت «کوره ریخته گری» چیست؟

کوره ریخته گری: foundry furnace

78. اگر برای نام پایه‌ای کد ملی صادر شده باشد الگوی وصف آن قابل تغییر است؟

 خیر. تنها می‌توانید به تعداد دلخواه عنصر به انتهای آن اضافه کنید. لازم به ذکر است افزودن عنصر با توجه به دستورالعمل‌های کدگذاری واحد کنترل عملکرد مجاز است.

79. آیا در کدگذاری کلاس ۴۱ درج شماره فنی در اطلاعات مبنا در روش کدگذاری با الگوی وصف الزامی است؟

خیر، نیازی به مشخص کردن شماره فنی نیست.

80. الگوی وصف نام محصول

الگوی وصف نام محصول: به ترتیب قرار گرفتن نام و مشخصات قلم کالا که برای معرفی آن در نظر گرفته شده، الگوی وصف محصول اطلاق می‌شود.

81. اطلاعات پایه

اطلاعاتی از اقلام که در چرخه عمر محصول ثابت بوده و طی عملیات زنجیره تأمین دچار تغییرات نمی‌شود. این اطلاعات مورد نیاز تمام عناصر زنجیره تأمین بوده و به عنوان زبان مشترک میان واحدهای مختلف منتشر می‌شود. چنین اطلاعاتی عموماً در خارج از چارچوب سیستم لجستیک تولید شده و به عنوان اطلاعات محیطی مطرح هستند.

82. اطلاعات عملیاتی اقلام

اطلاعاتی از اقلام که در چرخه عمر محصول متغیر بوده و در عملیات زنجیره تأمین دارای ارزش‌های متفاوت است. این اطلاعات عموماً در خارج از چارچوب سیستم لجستیک تولید شده و تحت عنوان اطلاعات محیطی مطرح می‌شوند.

83. اطلاعات مبنا

ابتدایی‌ترین و کلیدی‌ترین اطلاعات یک قلم کالای تجاری شامل بر نام مصوب، کدملّی، نام مرجع عرضه‌کننده و شماره کالای مرجع عرضه کننده

84. ایران‌کد

خلاصه شده عبارت «نظام طبقه‌بندی ملی کالا و خدمات ایران» و ایران‌کد برند آن است.

85. خدمت

محصولی که همزمان تولید و مصرف می‌شود

86. زبان مشترک

نمادهای قراردادی برای برقراری ارتباط و درک یکسان از یک چیز واحد

87. ژنریک‌سازی

فرایند شناسایی کالاهای هم سنخ و قابل جایگزینی بر اساس استانداردهای ملّی و بین‌المللی، مشخصات ذاتی کالا و ملاحظات فنی

88. ساختار طبقه‌بندی

مطابق با استاندارد معنایی در ایجاد و توسعه ساختار- ویرایش اول، عبارت است از اطلاعات توصیفی درباره چیدمان، تقسیم بندی و گروه بندی اقلام در دفعات مکرر و سامان دادن گروه‌های کوچک در گروه‌های بزرگ‌تر در قالبی درخت واره یا سلسله مراتبی.

89. ساختار طبقه‌بندی ملّی

یک ساختار طبقه‌بندی است که مرکز ملّی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران (ایران‌کد) ایجاد و جهت استفاده در دسترس عموم قرار می‌دهد. این ساختار بر اساس ماهیت کالاها و خدمات، آن‌ها را دسته‌بندی نموده و سازگار با شرایط کشور می‌باشد.

90. سریال کالا

یک رشته چهارتایی حرفی-عددی که تشکیل دهنده بخش سوم کد ملّی است.

91. سطح ساختار طبقه بندی

 در طبقه‌بندی اقلام به روش سلسله ‌مراتبی، تقسیم بندی کالاها در چند مرحله انجام می‌شود که هر مرحله را یک سطح می‌نامیم

92. شماره فنی

یک رشته عددی یا حرفی- عددی است که یک شرکت سازنده به محصول خود بر اساس معیارهای خود اختصاص می‌دهد.

93. شناسایی محصول

فعالیتی که برای جمع‌آوری اطلاعات جهت افزایش آگاهی، علم و معرفت درباره کالا آغاز و تا پایان حیات سیستم ادامه می‌یابد.

94. کد

مجموعه‌ای از نمادها که برای تسهیل گردش اطلاعات به مشخصه‌های اطلاعاتی اقلام داده می‌شود

95. کد ملّی خدمت

یک کد ۱۷ رقمی است که به صورت منحصر به فرد به هر قلم خدمت تجاری در سطح ملّی تخصیص داده می‌شود.

96. کد ملّی کالا

یک کد ۱۶ رقمی است که به صورت منحصر به فرد به هر قلم کالای تجاری در سطح ملّی تخصیص داده می‌شود.

97. کدگذاری

جایگزینی علائم به جای شرح آن‌ها

98. کلاس

سطح اول ساختار طبقه‌بندی ملی کالا

99. کلید کد

کدی است که به جایگاه نام‌ پایه تکمیلی در ساختار طبقه‌بندی ملی اختصاص می‌یابد. این کد حداقل سه رقم و حداکثر هفت رقم دارد.

100. کاتالوگ الکترونیکی کالا

سندی الکترونیکی است که مشخصات اعتباری و فنی بر گرفته از اطلاعات پایه هر کالا را بر مبنای داده‌های استاندارد شده در بر دارد.

101. طبقه‌بندی

مطابق با استاندارد معنایی در ایجاد و توسعه ساختار- ویرایش اول، عبارت است از فرایند تقسیم نظام‌مند اقلام به طبقات و زیر طبقات کوچک‌تر بر اساس تفاوت‌های آن‌ها در مشخصه‌های از پیش تعیین شده به گونه‌ای که اعضای هر زیر طبقه دارای ویژگی‌های مشترک و مشابه یا کاربرد همسانی باشند.

102. قلم کالای تجاری

قلم کالای تجاری: قلم کالایی است که توسط یک عرضه‌کننده با شماره عضویت منحصربه‌فرد ایران‌کد به بازار عرضه می‌شود

103. مشخصات فنی

مشخصات فنی یک قلم کالا، پارامترهای معرف خصوصیات فنی و تکنولوژی کالا می‌باشند، فیلدهای این مشخصات به ماهیت کالا بستگی داشته و هر نوع کالا مشخصه خاص خود را دارد.

104. نام تجاری

نامی است که شرکت سازنده‌ی محصول به کالای خود اختصاص می‌دهد.

105. نام شرکتی

نامی است که عرضه‌کننده بر اساس الگوی وصف برای اقلام تعیین کرده است.

106. نام پایه تکمیلی

نامی که مشخصات طیفی از اقلام را بر اساس سطحی از ساختار طبقه‌بندی در بر گرفته و طبق آن می‌توان به نام مصوب کالا دست یافت.

107. نام پایه

اصلی‌ترین و مهم‌ترین جزء نام یک کالا است. این واژه نزدیک‌ترین واژه‌ای است که مفهوم کامل یک کالا را در بر دارد.

108. نام مصوب

نامی است که بر اساس مشخصه‌های تعریف شده در الگوی وصف، ساخته شده و کالا را با ذکر صفت‌های آن معرفی می‌نماید.

109. نام مرجع

نام سازنده‌ی مادر و اصلی اقلام برای اقلام توزیعی توسط توزیع کنندگان عضو ایران کد است